Jak pozycjonować na długi ogon?

Pozycjonowanie na tzw. Long Tail, czyli długi ogon jest istotnym działaniem mającym na celu poprawę pozycji strony w wynikach wyszukiwania Google, a co za tym idzie – zwiększenie ruchu na stronie, a w konsekwencji także sprzedaży za jej pośrednictwem.

Co to jest długi ogon w pozycjonowaniu?

Long Tail to po prostu dłuższa, konkretniejsza fraza składająca się z minimum 3-4 słów na którą pozycjonuje się stronę. Długi ogon określa bardziej szczegółowo, czego poszukuje klient, odnosi się do konkretnego przedmiotu lub usługi, a nie szerokiej kategorii.
Pozycjonowanie na długi ogon zakłada więc przynajmniej częściową rezygnację z pozycjonowania na krótkie, ogólne frazy (np. “różowa sukienka”) na rzecz większej ilości bardziej szczegółowych fraz (np. “różowa sukienka maxi na wesele XS”). Dzięki temu uzyskuje się wyświetlenia bardziej dopasowane do potrzeb klientów stosujących zwykle długie pytania.
Klient wpisujący w wyszukiwarkę krótkie ogólne frazy zwykle szuka informacji, prowadzi wstępne rozeznanie. Dopiero wiedząc czego chce wpisze szerszą frazę szukając konkretnego produktu.

Jak pozycjonować na long tail?

Pozycjonowanie długi ogon nie jest najprostszą z możliwych opcji, ale niesie za sobą na tyle dużo zalet, że warto je rozważyć. Przede wszystkim wymaga nie kilku, a często kilkudziesięciu i więcej rozbudowanych fraz, na jakie odbywać będzie się pozycjonowanie strony.
W związku z tym warto zastanowić się, jakie frazy, związane z profilem działalności przedsiębiorstwa wpisuje w okno wyszukiwarki klient. Czy szuka lodówki, czy może lodówki do zabudowy 60 cm Electroluxa? A może potrzebuje nie zeszytu, tylko zeszytu A5 w kratkę w twardej okładce? Zwykle klient będzie szukał konkretnego produktu, w konkretnym kolorze, rozmiarze, określonej marki. Jeśli przygotowanie listy długich fraz kluczowych sprawia problem, można sprawdzić, co podpowiada asystent wyszukiwania Google po wpisaniu frazy ogólnej dotyczącej proponowanej usługi lub towaru.

Inne publikacje  Jednolity Plik Kontrolny – co to jest?

Metoda prób i błędów

Pozycjonując na długi ogon musimy liczyć się z tym, że z czasem trzeba będzie przeprowadzić aktualizację wybranych fraz. Część z nich bowiem nie będzie wyszukiwana przez klientów, inne będą pojawiały się w wyszukiwaniach, mimo braku pozycjonowania pod ich kątem. Także odpowiednie, naturalne rozmieszczenie tak dużej ilości fraz na stronie może wymagać niemałej pracy. Powinny być one pogrupowane w pewne bloki tematyczne, a także znajdować się w nagłówkach i metadanych strony. Dzięki takim zabiegom strona pozycjonowana na long tail będzie częściej wyświetlana przez zdecydowanego klienta, który dokładnie wie, czego szuka, a nie prowadzi wstępne rozeznanie produktowe. Może to prowadzić do zwiększenia sprzedaży za pomocą strony internetowej, a co za tym idzie większych zysków. W związku z powyższym warto poświęcić czas i pracę, jakiej wymaga ta metoda, gdyż jej efekty mogą być zdecydowanie lepsze niż pozycjonowanie na krótkie i bardzo ogólne słowa i frazy kluczowe.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *