Co to jest logistyka zwrotów?

Logistyka zwrotów

W ostatnich latach logistyka zwrotów cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem. Można śmiało powiedzieć, że na handlu zarabia bardzo wielu przedsiębiorców. Różnego rodzaju towary dostarczane są do sklepów, klientów oraz hurtowni. Należy jednak pamiętać, że wiele problemów niesie ze sobą rozsyłanie i transportowanie towarów. W tym artykule wyjaśnimy, czym dokładnie jest logistyka zwrotów.

Czym jest logistyka zwrotów?

Jest to pojęcie znane od niedawna, a do jego utworzenia w znacznym stopniu przyczyniły się sklepy internetowe. Chodzi tu przede wszystkim o towary zwracane przez klienta do handlowca lub producenta. Są to wszelkie procesy, które umożliwiają zarządzanie zwrotami. W łańcuchu dostaw i sprzedaży występują zwroty, które nie są zjawiskiem pożądanym, podobnie jak reklamacje. Warto podkreślić, że logistyka zwrotów jest częścią procesów handlowych i musi być bardzo dobrze zorganizowana. Dzięki odpowiednim działaniom firma może poprawić stosunki z klientami i zgromadzić duże oszczędności. Klienci są z reguły zadowoleni, jeśli mogą zwrócić dany towar bez żadnego problemu. Jest wtedy duża szansa, że w przyszłości również skorzystają z usług danej firmy. Jest to szczególnie ważne w dzisiejszych czasach, ponieważ konkurencja na rynku jest ogromna. Warto wspomnieć, że dobrze zorganizowana logistyka zwrotów potrafi zatrzymać dużą liczbę klientów. Należy pamiętać, że zadania logistyczne mogą się od siebie różnić. Jest kilka przypadków, kiedy klient chce zwrócić towar. Najczęściej można się spotkać ze zwrotem towaru wadliwego oraz zwrotem towaru bez podania żadnej przyczyny.

Inne publikacje  Jak wykorzystać aplikację Teta ME do planowania zadań?

Działania logistyczne

Warto mieć na uwadze, że działania logistyczne są inne w każdym z tych przypadków. W pierwszej sytuacji do klienta jest wysyłany nowy produkt lub towar oddaje się do naprawy, a następnie zwraca go do klienta. W drugim przypadku klient może skorzystać ze swojego prawa. Oznacza to, że trzeba przyjąć towar i wypłacić klientowi pieniądze. Taki zwrócony produkt może ponownie trafić do obrotu. Niektóre przedsiębiorstwa chcą wyjść naprzeciw swoim klientom i oferują im możliwość darmowego zwrotu. W handlu doskonale sprawdzą się takie działania czysto marketingowe. W dziale logistyki zwrotów pracują zazwyczaj wykwalifikowani oraz doświadczeni pracownicy. Od nich zależy, co firma zrobi ze zwróconym towarem. W miarę możliwości zwrócony towar powinien trafić z powrotem do obrotu. Można śmiało powiedzieć, że takie działanie jest najczęstsze. Z reguły dzieje się tak przy zwrotach bez podania żadnej przyczyny, ponieważ występują pewne zasady. Przede wszystkim towar musi być zapakowany oryginalnie i nie może być używany. W przypadku towarów wadliwych sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Tu wszystko jest uzależnione od stopnia uszkodzenia towaru i możliwości jego naprawy. Niektóre produkty mogą być nawet sprzedawane po niższych cenach, jako artykuły promocyjne. Po dokładnym zapoznaniu się z tekstem powinieneś już wiedzieć, czym dokładnie jest logistyka zwrotów.

Inne publikacje  Na co zwrócić uwagę wybierając olej silnikowy?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *